Logo Muziek In School.png

Escaperoom Opa's wachtwoord

De gratis toegang tot de muzikale escaperoom is verlopen.

Als abonnee heb je natuurlijk altijd toegang.

Informatie over abonnementen vind je op DEZE PAGINA

Middenbouw Bovenbouw

Groep 5,6,7

4 speelmomenten van ongeveer 30 minuten

Voorbeeld indeling speelmomenten

Spel 1 Verhaal en Autokamer

Spel 2 Natuurkamer en deel Filmkamer

Spel 3 Deel Filmkamer, Shantykamer opdracht 1 en 2

Spel 4 Shantykamer opdracht 3

Materiaal

Voor de leerling een blaadje en een pen, eventueel het 'speurbriefje' geprint.

Voor de laatste opdracht eventueel een opname apparaat (mobiele telefoon)

Voorbereiding

Deze docentenpagina zorgvuldig lezen

Zelf de route een keer afleggen (dit kost even wat tijd)

Handleiding

Mindset docent

Je hebt vast wel eens kinderen zien gamen en misschien speel je zelf ook regelmatig een spelletje. Dan weet je dat een game niet hetzelfde is als een rijtje opdrachten.

Gedrag dat je bij gamen ziet is bijvoorbeeld: zoeken, uitproberen, herhalen en nog eens herhalen, mislukken, frustratie, opgeven, toch weer oppakken, geduld, eigen tempo, terug gaan, weer vooruitgaan, leuk vinden, niet leuk vinden maar toch doorwillen, enzovoort. 

Het is belangrijk om dit in je achterhoofd te houden als je de leerlingen deze escaperoom laat spelen.

Kleed het niet in als een les, laat het echt een game zijn en help alleen als het echt niet anders kan.

De laatste opdracht, met het lied, kun je wel oppakken en vormgeven als les en daarmee samen afsluiten.

 

Inhoud

In deze escaperoom/speurtocht worden de leerlingen aan de hand van een verhaal meegenomen langs 12 muzikale opdrachten. Door op de voorwerpen in een kamer te klikken, opent een opdracht. In elke kamer zijn 3 opdrachten.

In de laatste kamer staat er een cijfer bij de voorwerpen, het is de bedoeling om die in de juiste volgorde te doen.

In elke kamer verzamelen ze 6 tot 9 letters waarmee ze toegang krijgen tot de volgende kamer.

Aan het eind hebben ze 33 letters verzameld, die samen de oplossing vormen van de vraag:

'Wat is het wachtwoord van Opa?'

 

Onderweg zijn bij elke opdracht 2 tips opgenomen, zodat ze onderweg niet stranden.

Bovendien zijn deze tips bedoeld als verdieping, in de vorm van leerzame tips van Oma.

Voor de zekerheid vind je in de downloads de antwoorden, zodat je kunt helpen als dat nodig blijkt.

In de eerste kamer is extra uitleg opgenomen over hoe de escaperoom werkt en wat de bedoeling is.

Om te beginnen krijgen de leerlingen een link en een startwachtwoord

Je kunt de link delen als qr code  of als link.

Het startwachtwoord (geldig t/m 5 maart 2021) is verlopen

Dit wachtwoord speelt verder geen rol meer in de speurtocht zelf, elke kamer heeft een eigen wachtwoord.

Het startwachtwoord is niet meer geldig

Vormgeving

De game is gebouwd binnen de website van Muziek In School. Daarbij is gebruik gemaakt van de bestaande manier om pagina's af te grendelen met een wachtwoord. Het was niet mogelijk om de tekst op de inlogschermen aan te passen. Vandaar dat je een scherm te zien krijgt waarop staat 'Ledentoegang ...' enzovoort. Rechts bovenin staat een kruisje waarmee je terug kunt gaan. De pagina's kunnen soms langzaam laden. Na klikken steeds even geduld, dan komt het goed.

Deze speciale docentenpagina voor niet-abonnees was toegankelijk t/m 5 maart 2021.

Als abonnee heb je altijd toegang en krijg je bovendien alle downloads, waaronder de bladmuziek. En natuurlijk toegang tot alle andere creatieve muzieklessen van Muziek In School.

Naar de Escaperoom